Pati HerbaMadu: 10 SUMBER MAKANAN KOLESTEROL BAIK

Friday, 25 December 2020

10 SUMBER MAKANAN KOLESTEROL BAIK

 

10 SUMBER MAKANAN KOLESTEROL BAIK


Sumber kolesterol baik dari makanan

Sesetengah makanan yang diproses yang mempunyai tahap lemak dan karbohidrat yang tinggi boleh meningkatkan LDL dan tahap HDL yang lebih rendah. Walau bagaimanapun, sesetengah makanan mempunyai serat dan lemak yang baik untuk meningkatkan HDL dan mencegah pengumpulan lemak dalam saluran darah.

1.    Telur - walaupun terkenal dengan reputasi kolesterol tinggi, telur mempunyai lemak yang baik untuk membantu tubuh menghasilkan HDL. Ini terbukti dalam kajian yang menunjukkan satu telur untuk sehari selama 12 minggu dapat meningkatkan kadar HDL sekitar 20 mg / dL.

2.    Biji dan pod tanaman - seperti kacang hitam, kacang merah dan kacang laut kaya dengan larut lemak dan mengandungi asid folik yang baik untuk saluran darah jantung. Jenis makanan ini juga boleh diproses dalam pelbagai cara tanpa kehilangan nutrien yang ketara.

3.    Gandum – sama seperti makanan bersumber biji-bijian, gandum utuh adalah jenis makanan yang kaya akan lemak larut dan dapat mudah ditemukan pada roti gandum.

4.    4. Ikan berlemak - ikan laut yang mempunyai tekstur daging yang padat dan kaya dengan omega-3, seperti salmon, makarel, tuna dan sardin. Omega-3 adalah komponen yang sangat baik untuk menghasilkan LDL dengan penggunaan 2 ikan seminggu. Sekiranya anda mempunyai alahan terhad, suplemen omega-3 juga boleh membantu memenuhi keperluan pemakanan ini.

5.    Chia Seed dan flaxseed – keduanya merupakan pilihan alternatif dalam pola makan vegetarian untuk membantu mencukupkan omega-3. Berterusan biji chia dapat dijadikan tambahan dalam masakan namun flaxseed sebaiknya dimakan secara berterusan sehingga saat sampai di dalam usus nutrisi omega-3 dapat terserap dengan sempurna.

6.    Kacang – seperti kacang tanah, kacang Brazil dan almond mengandung lemak dan serat yang baik untuk menghasilkan HDL. Kacang pada umumnya juga mengandung sterol tumbuhan yang dapat membatasi penyerapan kolesterol berlebih.

7.    Buah kaya serat – seperti buah epal dan pir memiliki serat yang spesifik dapat meningkatkan kadar HDL dan menurunkan LDL.

8.    Makanan sumber antioksidan – seperti buah alpukat, jeruk, buah beri, coklat hitam dan sayuran seperti kale, bit dan bayam. Antioksidan merupakan senyawa yang terdapat di banyak makanan dan dapat meningkatkan kadar HDL. Suatu penelitian menunjukan kadar HDL mengalami peningkatan dengan konsumsi antioksidan sekitar 0,65% dari kadar normal.

9.    Minyak zaitun – meskipun bukan sumber makanan yang dimakan langsung namun penggunaan minyak zaitun dapat meningkatkan kadar HDL kerana dapat mengandungi lemak baik. Minyak zaitun dapat digunakan untuk menggoreng atau memasak dengan suhu yang tidak terlalu panas.

 http://www.clearherbs.com.my

No comments:

Post a comment